Inovácie 5G – Carmen

Veľmi zaujímavým projektom EU v rámci 5G je projekt 5G-Carmen. Konečným cieľom projektu 5G-Carmen je poskytnúť bezpečnejšiu, inteligentnejšiu, prepojenú a čistejšiu mobilitu.

G-CARMEN: a digital corridor for the mobility of the future – FBK Archive

Projekt, ktorý sa rozprestiera na 600 km koridore spájajúceho tri krajiny v Európe, konkrétne Taliansko, Rakúsko a Nemecko, má za cieľ umožniť kooperatívnu, prepojenú a automatizovanú mobilitu (CCAM) založenú na 5G so zvláštnym zameraním na cezhraničné scenáre. Na dosiahnutie tohto cieľa bude konzorcium 5G‑Carmen využívať kľúčové technologické prostriedky umožňujúce 5G vo vozidlách, vrátane 5G NR, C-V2X, Mobile Edge Computing (MEC), prediktívnej kvality služieb (QoS) a vysoko presnej geolokalizácie. Okrem pilotných projektov má 5G‑Carmen v úmysle analyzovať navrhovanú inováciu aj z obchodného a dopadového hľadiska, ako aj prostredníctvom simulácií a laboratórnych štúdií.

V roku 2020 projekt pracoval na architektúre E2E a návrhu technických špecifikácií na úrovni systému so zameraním na témy ako vypracovanie technických rozhraní pre MEC, presné polohovanie a prediktívne QoS, integrácia AMQP Broker a GeoService do architektúry, bezpečnosť vo vozidle. Išlo hlavne o vstavané riešenia, distribuované riadenie MEC a orchestrácia sieťových služieb.

Príprava na skúšobnú prevádzku v teréne sa zamerala na aspekty sieťovej konektivity (infraštruktúra 5G NSA RAN pokrývajúca dva cezhraničné úseky, optimalizované smerovanie používateľskej roviny počas roamingu, vylepšená opätovná voľba siete pri roamingu), implementácia MEC, komunikácia medzi MEC a na poskytovanie celkovej konektivity k centrálnym cloudovým inštanciám mimo mobilných sietí, vrátane laboratórnych infraštruktúr partnerov vyvíjajúcich prvé implementácie Edge Orchestration Platform pre CCAM služby.

5G – Carmen Simulacia

Platforma je výsledkom úsilia projektu o vývoj viacvrstvovej, viacdoménovej organizovanej platformy pre CCAM. Integruje komponenty systému MEC s riadením zdrojov a služieb. Bezpečnostné mechanizmy boli vyvinuté prostredníctvom systému správy identity, ako aj cloudového systému detekcie narušenia na ochranu organizovanej platformy CCAM.

Keďže prípady použitia, architektúra systému a platforma CCAM sú jasne definované, implementácia a interné simulácie prebiehajú. Určené lokality a hranice, kde sa bude každý prípad použitia tohto systému skúšať, sú tiež v príprave, pričom prvé výsledky sa očakávajú do polovice roku 2021.

Prvé pilotné testy sa uskutočnili na konci roka 2020 s cieľom vyhodnotiť konektivitu medzi vozidlom a MEC a schopnosť vozidla snímať. Laboratórne testy Edge Orchestration Platform sú veľmi spoľahlivé. Laboratórne testy budú pokračovať aj v roku 2021, zatiaľ čo onboarding na všetkých MEC v koridore sa začal začiatkom roka 2021. S cieľom monitorovať a vyhodnocovať vplyv systémov 5G-Carmen sa používa súbor kľúčových indikátorov výkonu (KPI). Tieto indikátory boli prediskutované a odsúhlasené v konzorciu. Tieto KPI budú hodnotiť nielen výkonnosť finálnych prípadov použitia, ktoré budú dodané v pilotných projektoch, ale budú tiež skúmať úlohu rôznych komponentov v celkovej architektúre, ktorá bola navrhnutá v projekte. Testovacie jazdy na koridore pre tieto špecifické testy KPI a/alebo komponenty/funkcie relevantné pre 5G/AD budú pokračovať v Q1 2021 a použijú sa na overenie KPI, ako aj predpokladov simulácie a obchodného modelu a na prehodnotenie architektúry.

Simulácie sú predovšetkým určené na vyhodnotenie škálovateľnosti riešení 5G‑Carmen a na poskytnutie vstupných údajov pre obchodnú analýzu. S týmto cieľom už 5G-Carmen vyvinula simulátor pre služby CCAM, ktorý reprodukuje cezhraničné scenáre na Brennerskom priesmyku medzi Talianskom a Rakúskom.

V druhej časti projektu konzorcium preorientovalo úsilie na dva kľúčové prípady použitia pre prepojenú a automatizovanú jazdu L4. Prípady použitia vychádzajú z pôvodných UC Cooperative Lane Merge (CLM) a Situation Awareness (VSSS, BSA), ale zameriavajú sa na konektivitu 5G, ktorá umožňuje automatizáciu L4 a to vďaka lepšiemu povedomiu o okolí zdieľaním informácií zo senzorov pri veľmi vysokej frekvencii a spoliehaním sa na presnosť údajov.

1. Kooperatívne a automatizované manévre pri zmene jazdného pruhu.

Vozidlo musí zmeniť jazdný pruh z predchádzania do prvého jazdného pruhu alebo naopak. Bočné ovládanie vykonáva manéver vďaka veľmi presnému a včasnému uvedomeniu si okolia, ktoré umožňuje 5G. Prípad použitia zahŕňa dva prípady použitia:

  1. Zlúčenie jazdného pruhu do nového jazdného pruhu.
  2. Zmena jazdného pruhu v dôsledku protiidúcich vozidiel záchrannej služby.

2. Kooperatívne a automatizované manévre v jazdnom pruhu.
Vozidlo je v prvom pruhu a plánuje napríklad zísť z diaľnice v aktuálne frekventovanej premávke, pričom vozidlá vpredu bránia vo výhľade. Kolóna alebo prekážka na výjazdovom pruhu by si vyžadovali, aby vodič prevzal riadenie. Vďaka 5G však vozidlo dokáže vycítiť, čo vníma vozidlo vpredu, a tak sa rozhodnúť ponechať si riadenie a zároveň zostať v jazdnom pruhu a preplánovať výjazd bez toho, aby systém rušil vodiča.

Pilotné testy sa spočiatku uskutočnia lokálne, v blízkosti Mníchova v Nemecku a neďaleko Trenta a Modeny v Taliansku, a potom sa presunú na cezhraničné úseky Brennerského priesmyku a do Kufsteinu, kde sú problémy s kontinuitou jazdy.

Viac informácii nájdete na stránke >>5G carmen<<

Alebo v krátkom videu:

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Naše najnovšie kurzy

lekcie, testy, vzdelávanie

Najnovšie články z oblasti vzdelávania

inovácie a vzdelávanie

Tento portál vznikol ako súčasť diplomovej práce.

Copyright © 2022 UAMT 5G. Všetky práva vyhradené